Veelgestelde Vragen
Kwijtschelding
U krijgt kwijtschelding als:
- uw (gezamenlijke) inkomen op of onder bijstandsniveau ligt of u een AOW heeft zonder aanvullend pensioen
- u geen vermogen heeft. Een positief vermogen is de totale waarde van uw bezittingen (bijvoorbeeld overwaarde woning, auto, banksaldo)
- De waarde van uw auto/motor minder is dan € 2269 euro
- u uw aanslag niet langer dan 3 maanden geleden betaald heeft
U moet de volgende bijlagen van u en uw partner meesturen.
Laatste overzicht van het inkomen:
– Uitkering/ Salarisstrook ( Hebt u verschillende inkomsten? Dan 3 maanden)
– AOW (van 1 januari of van 1 juli van dit jaar)
– Pensioen
– Overzicht opbouw studiefinanciering
– Ontvangstbewijs alimentatie
– Overzicht algemene heffingskorting belastingdienst (van dit jaar)
- Kopie bankafschriften van alle betaal- en spaarrekeningen van de afgelopen 2 maanden. Het saldo en alle bij- en afschrijvingen moeten zichtbaar zijn
- De laatste huurspecificatie van dit jaar
- Zorgpolis met bedragen van dit jaar
- Overzichten (voorschotbeschikking) van de belastingdienst van dit jaar:
– Huurtoeslag
– Zorgtoeslag
– Kindgebonden budget
– Kinderopvangtoeslag, betaalde kinderopvang en de bijdrage van de werkgever/UWV/gemeente
- Betaalbewijs aflossing van belastingschuld(en)
- Bewijs dat u uw auto/motor niet kunt missen(gehandicaptenparkeerkaart)
Geldt iets niet voor u of uw partner? Dan hoeft u het niet mee te sturen.
U vindt de normbedragen hier: normbedragen VNG
De kostendelersnorm geldt als u een woning deelt met meerdere volwassenen. Wij passen de kwijtscheldingsberekening dan aan. Dit doen we omdat meer personen de woonkosten kunnen delen.
We tellen het aantal personen van 21 jaar en ouder. Het maakt daarbij niet uit wat de relatie is. En ook niet hoeveel zij verdienen.
Alleen studenten en kostgangers die officieel huur betalen tellen niet mee.
Dit hoeft meestal niet. Heeft u kwijtschelding gekregen? En de BSGR toestemming gegeven de gegevens in het vervolg te controleren? Dan controleert de BSGR zelf of u weer kwijtschelding kan krijgen. U hoeft hier zelf niets voor te doen. U krijgt bericht van de BSGR.
Studiefinanciering (basisbeurs, aanvullende beurs en lening) telt mee als inkomen. Inkomsten uit bijbaantjes tellen ook mee. De ouderbijdrage telt niet mee. Geef dit wel op, dan weten wij waarmee u uw uitgaven betaalt.
Als u ZZP’er bent of een eigen bedrijf heeft en uw inkomen ligt op bijstandsniveau of lager, dan kunt u kwijtschelding aanvragen. Kwijtschelding kan alleen voor privéaanslagen aangevraagd worden en niet voor zakelijke aanslagen.
Bent u woonachtig in de gemeente Bodegraven-Reeuwijk dan kunt u als ondernemer geen kwijtschelding aanvragen voor de gemeentelijke belastingen. Voor de waterschapsbelastingen kunt u wel kwijtschelding aanvragen.
U kunt binnen 10 dagen na de uitspraakdatum een beroepschrift indienen. Vertel waarom u denkt dat u wel kwijtschelding moet krijgen.
Stuur het beroepschrift met bewijsstukken naar:
Postbus 1141
2302 BC Leiden
U kunt uw beroepschrift ook digitaal uploaden via het contactformulier.
Waterschapsbelastingen
De watersysteemheffing ingezetenen is een vast bedrag per jaar. Het hoogheemraadschap van Rijnland gebruikt de opbrengst ervan voor het onderhoud aan duinen, dijken en kades en het op peil houden van de waterstand en de waterkwaliteit.
Met de opbrengst van de zuiveringsheffing verzorgt het waterschap het beheer en onderhoud van de IBA. Als de bewoner de beheerder is van een IBA-systeem, dan is de bewoner belastingplichtig voor de verontreinigingsheffing. In deze situatie vindt de lozing via een overloop van de IBA plaats op het oppervlaktewater. Enkel bij lozing via een gecertificeerde IBA II en III is op verzoek aanpassing van de vervuilingswaarde naar één vervuilingseenheid mogelijk.
Bij lozing via een IBA-systeem I is het rendement onvoldoende voor een aanpassing van het aantal vervuilingseenheden. Een IBA I is een septic tank met een inhoud van 6 m3.
De aanslag wordt berekend in vervuilingseenheden (v.e.). Bedrijven die uitsluitend huishoudelijk afvalwater afvoeren en minder dan 44 m³ drinkwater hebben ingenomen, krijgen een aanslag van 1 v.e. Bij een waterverbruik vanaf 44 tot en met 217 m³ wordt 3 v.e. in rekening gebracht. Bij een waterverbruik vanaf 218 m³ wordt de aanslag berekend op 5 of meer vervuilingseenheden (v.e.). Het tarief voor een vervuilingseenheid wordt jaarlijks aangepast.
De watersysteemheffing ongebouwd is onderverdeeld in 3 categorieën: natuurterreinen, wegen en overig. Per categorie geldt een vast tarief per hectare. Het hoogheemraadschap van Rijnland gebruikt de opbrengst ervan voor het onderhoud aan duinen, dijken en kades en het op peil houden van de waterstand en de waterkwaliteit.
Het tarief van de watersysteemheffing gebouwd is een percentage van de WOZ-waarde. Het hoogheemraadschap van Rijnland gebruikt de opbrengst van de heffing voor het onderhoud aan duinen, dijken en kades en het op peil houden van de waterstand en de waterkwaliteit.
Verontreinigingsheffing is een belasting voor huishoudens en bedrijven die rechtstreeks afvalwater lozen op het oppervlaktewater. Het hoogheemraadschap gebruikt de opbrengst ervan voor de zorg voor de kwaliteit van het oppervlaktewater. Het tarief van de verontreinigingsheffing en de berekening van de aanslag is hetzelfde als van de zuiveringsheffing.
Gemeentelijke belastingen
Afvalstoffenheffing is een belasting voor huishoudens waar de gemeente verplicht is huisvuil op te halen. Het maakt niet uit of er ook daadwerkelijk afval wordt aangeboden. De aanslag wordt vaak berekend op basis van de grootte van het huishouden. Op de belastingenpagina kunt u lezen hoe de aanslag in uw gemeente berekend wordt.
Bedrijven betalen geen afvalstoffenheffing; zij moeten meestal zelf zorgen voor de afvoer van hun bedrijfsafval. In sommige gemeenten haalt de gemeente wel bedrijfsafval op. Bedrijven die daarvan gebruikmaken betalen reinigingsrechten.
De rioolheffing gebruikers wordt opgelegd aan de gebruiker van een woning of bedrijfspand. De gebruikersbelasting wordt vaak berekend op basis van de grootte van het huishouden of het waterverbruik. Op de pagina belastingen kunt u lezen hoe de aanslag in uw gemeente berekend wordt.
Gemeenten stellen jaarlijks voor zowel de eigenarenbelasting als de gebruikersbelasting een percentage van de WOZ-waarde vast. Dit percentage bepaalt de hoogte van de aanslag OZB. De opbrengsten van de OZB vallen in de algemene middelen.
De opbrengsten van sommige belastingensoorten gaan naar de algemene middelen. Dit betekent dat de gemeente zelf bepaalt waarvoor ze de opbrengst gebruikt. Onroerende zaakbelasting is hier een voorbeeld van. De opbrengsten van andere belastingen, zoals de afvalstoffenheffing, mag de gemeente alleen gebruiken voor de kosten die ze heeft gemaakt om de betreffende dienst te verlenen.
Vanuit de wet hebben wij de mogelijkheid om drie jaar na het ontstaan van een belastingplicht nog een aanslag op te leggen. Natuurlijk realiseren wij ons dat het vervelend is voor u als u meerdere aanslagen tegelijkertijd ontvangt. Hiervoor bieden wij dan ook onze excuses aan.
De Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland (BSGR) verstuurt de WOZ-beschikkingen voor alle onroerende zaken in de gemeenten Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Katwijk, Leiden, Oegstgeest, Velsen, Voorschoten, Waddinxveen, Wassenaar en Zoeterwoude. De BSGR combineert de WOZ-beschikking zoveel mogelijk met de gemeentelijke belastingen op 1 aanslagbiljet. Als er meerdere eigenaren of gebruikers zijn, wordt aan slechts 1 van hen een WOZ-beschikking verzonden.
De Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland heft toeristenbelasting namens de gemeenten Bodegraven-Reeuwijk, Katwijk, Leiden, Oegstgeest, Velsen, Voorschoten, Waddinxveen en Wassenaar. De tarieven verschillen per gemeente en het soort overnachtingsmogelijkheid.
De roerende zaakbelasting bestaat uit 2 soorten belasting: een eigenaren- en een gebruikersbelasting. De gemeente stelt jaarlijks voor zowel de eigenarenbelasting als de gebruikersbelasting een percentage van de waarde vast. De Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland (BSGR) heft roerende zaakbelasting voor de gemeenten Katwijk en Velsen.
Bedrijven in de gemeenten Bodegraven-Reeuwijk, Wassenaar en Zoeterwoude kunnen op verzoek hun bedrijfsafval laten ophalen door de gemeente. Zij krijgen een aanslag van de Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland voor de volgens de gemeente gemaakte kosten. Bedrijven in Gouda moeten aangifte doen van het aantal vuilniszakken dat zij wekelijks bij de straat zetten. De BSGR verstuurt hiervoor een schriftelijke uitnodiging en daarna een aanslagbiljet op basis van de opgegeven hoeveelheden.
Hondenbelasting is een belasting voor houders van honden. De hoogte van de aanslag is afhankelijk van het aantal honden of kennels dat door een huishouden wordt gehouden. Houders van honden zijn verplicht aangifte te doen bij de Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland (BSGR). Dat kan via MijnBSGR.
De hondenbelasting wordt opgelegd aan de persoon die ook de andere gemeentelijke belastingen voor het adres op zijn of haar naam krijgt. Dit is omdat BSGR de aanslagen voor 1 adres zoveel mogelijk op 1 aanslagbiljet zet.
De BSGR heft hondenbelasting namens de gemeenten Gouda, Katwijk, Oegstgeest, Velsen, Voorschoten en Wassenaar. De tarieven verschillen per gemeente. Gemeenten laten regelmatig huis-aan-huis controleren of er honden aanwezig zijn die niet zijn aangegeven.
De Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland heft namens de gemeente Bodegraven-Reeuwijk forensenbelasting. Het tarief van de forensenbelasting is gebaseerd op de waarde van de woning.
De Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland (BSGR) heft namens de gemeente Zoeterwoude BIZ-bijdrage, namelijk voor de bedrijveninvesteringszone Grote Polder. Het tarief van de BIZ-bijdrage is gebaseerd op de WOZ-waarde van het bedrijfspand.
Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland (BSGR) heft namens de gemeente Velsen watertoeristenbelasting.
Betalen
Heeft u nog geld te goed van de Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland, bijvoorbeeld omdat uw bezwaar is toegekend of omdat u verhuisd bent, dan staat dit binnen 3 weken op uw rekening. Controleer of het rekeningnummer dat de Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland van u heeft juist is. Meestal staat het bij ons bekende rekeningnummer in de brief die u heeft ontvangen en anders kunt u het controleren in MijnBSGR. Klopt het rekeningnummer niet? Neem dan meteen contact op.
Het kan gebeuren dat u te veel of dubbel heeft betaald. Als uit de betalingskenmerken duidelijk blijkt dat het om een dubbele betaling gaat, stort de Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland de tweede betaling altijd terug. Controleer eerst uw bankafschriften en uw aanslagbiljet(ten) en kijk ook of de BSGR het te veel betaalde bedrag al heeft teruggestort op uw rekening. Is dit niet het geval? Neem dan contact op met de BSGR. Geef altijd aan hoeveel u heeft overgemaakt, van welk rekeningnummer, op welke datum en onder vermelding van welk betalingskenmerk, dan kunnen onze medewerkers uw betalingen makkelijk terugvinden.
Er zijn 2 situaties waarin u uitstel van betaling kunt krijgen: als u een kwijtscheldingsverzoek heeft ingediend, of als u bezwaar heeft gemaakt en in uw bezwaarschrift om uitstel van betaling heeft gevraagd. Als u moeite heeft om de belastingaanslag te betalen, kunt u contact opnemen met de Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland voor een betalingsregeling. U betaalt de aanslag dan in termijnen.
Ja, zolang de deurwaarder niet bij u is langs geweest, kunt u schriftelijk, telefonisch, via MijnBSGR of via ons contactformulier een betalingsregeling aanvragen. U krijgt een schriftelijke bevestiging van de afgesproken regeling. U moet elke betaling van de regeling nakomen. Doet u dit niet, dan komt de betalingsregeling te vervallen en moet u het gehele openstaande bedrag binnen 14 dagen betalen.
Als u te laat bent met betalen, neemt de Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland invorderingsmaatregelen. Meestal krijgt u eerst een herinnering, daarna een aanmaning en als u daar niet op reageert, sturen wij u een dwangbevel. Als u niet betaalt, kan de BSGR beslagleggen op uw inkomen, auto en bezittingen. Betaal dus altijd vóór de vervaldag van de aanslag. Heeft u moeite om de aanslag te voldoen? Dan kunt u misschien een betalingsregeling treffen.
Vermeld het aanslagnummer als betalingskenmerk. Het aanslagnummer kunt u overnemen van het aanslagbiljet.
Wat u moet doen als er een incassoafschrijving is gestorneerd is afhankelijk van de reden van stornering. Als u de afschrijving zelf heeft teruggeboekt, wordt de automatische incasso direct stopgezet: u moet zelf voor de betaling van het openstaande aanslagbedrag zorgen. Als de afschrijving een andere oorzaak heeft, bijvoorbeeld onvoldoende saldo op de rekening, dan gaan de afschrijvingen de volgende maand weer verder. Vindt er een tweede stornering plaats, dan wordt de automatische incasso stopgezet: u moet zelf voor de betaling van het openstaande aanslagbedrag zorgen.
Wanneer er een incassoafschrijving is gestorneerd, ontvangt u een brief van de Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland waarin staat wat de reden van de stornering is. In die brief wordt ook verdere uitleg gegeven.
Een stornering is de terugboeking van een automatische afschrijving. Een stornering kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld onvoldoende saldo op de rekening. Als een afschrijving van de Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland wordt teruggeboekt, krijgt u hierover een brief. Als u de afschrijving zelf heeft teruggeboekt, wordt de doorlopende incasso direct stopgezet: u moet zelf voor de betaling van het openstaande aanslagbedrag zorgen.
Als de afschrijving een andere oorzaak heeft, bijvoorbeeld onvoldoende saldo op de rekening, dan gaan de afschrijvingen de volgende maand weer verder. Vindt er een tweede stornering plaats, dan wordt de doorlopende incasso stopgezet: u moet zelf voor de betaling van het openstaande aanslagbedrag zorgen.
U kunt de doorlopende incasso stopzetten via MijnBSGR of schriftelijk. Als u uw doorlopende incasso schriftelijk wilt stopzetten, moet u in uw brief tenminste de volgende gegevens vermelden:
- Uw naam
- Uw burgerservicenummer (BSN)
- Uw handtekening
U krijgt een schriftelijke bevestiging van de beëindiging. Als er nog een aanslagbedrag openstaat, moet u zelf zorgen voor de betaling hiervan.
Ja, het is mogelijk om uw incassotermijn op een andere dag te laten afschrijven.
De afschrijvingen worden standaard aan het einde van de maand gedaan. Heeft u een andere voorkeur? Het is mogelijk om de bedragen op een ander moment te laten afschrijven. De eerste afschrijving is in de maand na de dagtekening van de aanslag.
Het aantal maandelijkse termijnen waarin het aanslagbedrag wordt afgeschreven, is afhankelijk van de hoogte van het aanslagbedrag. Als het aanslagbedrag minder is dan € 75,00 of meer dan € 5.000,00 wordt deze in 2 termijnen afgeschreven. Is het bedrag van de aanslag tussen de € 75,00 en € 5.000,00, dan wordt het in 8 termijnen van uw rekening afgeschreven als u dat direct na aanslagoplegging heeft aangevraagd. Wanneer u later een doorlopende incasso heeft aangevraagd, dan zal de incasso over de resterende termijnen lopen.
Er zijn een paar uitzonderingen:
- De aanslag afvalstoffenheffing Zoeterwoude (Diftar) wordt afgeschreven in 2 gelijke termijnen;
- Aanslagen precariobelasting, toeristenbelasting, marktgelden, haven- en bruggelden en begraafrechten worden afgeschreven in 1 termijn;
- Leges en parkeerbelasting kunnen niet automatisch geïncasseerd worden.
Ook het moment van verwerking van uw machtiging kan invloed hebben op het aantal termijnen. Dit gaat het snelst als u uw machtiging afgeeft via MijnBSGR.
De acceptgirokaart is sterk verouderd. Omdat steeds minder mensen acceptgirokaarten gebruiken voor hun acceptgirokaarten bij de betalingen, is de BSGR per 1 januari 2022 gestopt met het versturen van acceptgirokaarten. Als u de aanslag digitaal in de Berichtenbox van MijnOverheid ontvangt, zitten er ook geen acceptgirokaarten bij. Wel kunt u dan via iDEAL (DigiAccept) te betalen. Op uw aanslag in de Berichtenbox staan drie oranje betalingsknoppen. 1 voor het eerste termijn, 1 voor het tweede termijn en 1 voor het volledige bedrag. Aan u de keuze. Als u deze knoppen gebruikt, betaalt u direct. Houd daar dus rekening mee. De vervaldatum van de eerste termijn is een maand na de aanslagoplegging en voor de tweede termijn wordt de vervaldag van de aanslag aangehouden. Deze vindt u op de aanslag in de bovenste balk naast de dagtekening.
U kunt uw aanslag van de Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland betalen met de meegezonden acceptgirokaarten, via automatische incasso, via iDEAL (MijnBSGR en Berichtenbox) of (elektronische) overschrijving. Betaal altijd vóór de vervaldag van de aanslag, dan betaalt u op tijd en voorkomt u dat u een aanmaning met extra kosten krijgt.
U kunt het bedrag van de aanslag overmaken naar IBAN NL64 INGB 0007 0605 65 ten name van de BSGR in Leiden. Wilt u het aanslagbedrag overmaken vanaf een buitenlands bankrekeningnummer? Dan heeft u naast het IBAN ook de BIC-code van de BSGR nodig: INGB NL2A.
De BSGR heeft sinds 1 januari 2016 dit bankrekeningnummer bij de ING. Voor die tijd hadden wij een ander bankrekeningnummer bij de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG).
U kunt uw rekeningnummer wijzigen via MijnBSGR of schriftelijk. Bij MijnBSGR logt u in met uw DigiD. Als u uw rekeningnummer schriftelijk wilt wijzigen, kunt u gebruikmaken van ons wijzigingsformulier rekeningnummer of u kunt een brief schrijven waarin u tenminste de volgende gegevens vermeldt:
- Uw naam
- Uw burgerservicenummer (BSN)
- Het oude en nieuwe rekeningnummer
- Uw handtekening
Als u een doorlopende incasso heeft, krijgt u een schriftelijke bevestiging dat het rekeningnummer is gewijzigd. Heeft u geen doorlopende incasso, dan krijgt u geen schriftelijke bevestiging. U kunt de status van uw wijziging controleren in MijnBSGR.
Ja, u kunt in 2 termijnen betalen. U kunt uw aanslag van de Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland betalen via iDEAL (MijnBSGR en Berichtenbox) of (elektronische) overschrijving. Betaal altijd vóór de vervaldag van de aanslag, dan betaalt u op tijd en voorkomt u dat u een aanmaning met extra kosten krijgt. Als u een automatische incasso aanvraagt, kunt u zelf bepalen in hoeveel termijnen (max. 8) u wilt betalen.
U kunt op verschillende manieren automatische incasso aanvragen:
- Via MijnBSGR
- Door middel van het insturen van een ingevuld en ondertekend machtigingsformulier
- Schriftelijk; stuur uw aanvraag voor automatische incasso naar: BSGR, Postbus 1141, 2302 BC Leiden. Vermeld daarbij de volgende gegevens:
- Uw naam
- Uw burgerservicenummer
- Het IBAN waarvan de afschrijvingen gedaan mogen worden
- Uw handtekening
In MijnBSGR kunt u uw openstaand saldo bekijken. Om in te loggen bij MijnBSGR heeft u uw DigiD-inloggegevens nodig. Uw openstaand saldo is direct te zien op het openingsscherm.
Ja, dat kan. Als u in 1 keer wilt betalen, kunt u er voor kiezen om zelf het bedrag (elektronisch) over te schrijven naar IBAN NL64 INGB 0007 0605 65 ten name van de BSGR in Leiden. Vermeld het aanslagnummer als betalingskenmerk.
Daarnaast kunt u er ook voor kiezen om een automatische incasso in te stellen voor 1 termijn. U kunt op verschillende manieren een automatische incasso aanvragen:
- Via MijnBSGR
- Via het machtigingsformulier
MijnBSGR
- Aanslagen en correspondentie bekijken en downloaden
- Openstaand saldo bekijken
- Wijziging rekeningnummer, postadres, telefoonnummer en e-mailadres doorgeven
- Automatische incasso aanvragen, wijzigen of stopzetten
- Honden aan- en afmelden voor de hondenbelasting
- Kwijtschelding aanvragen (alleen voor particulieren)
- Bezwaar maken
Bedrijven loggen in bij MijnBSGR met hun subjectnummer en het aanslagnummer dat op het aanslagbiljet vermeld staat. Sommige bedrijven hebben meerdere subjectnummers bij de BSGR, bijvoorbeeld omdat ze voor meerdere objecten belast worden. In dat geval moet onder elk subjectnummer apart worden ingelogd met het bijbehorende aanslagnummer.
Dwanginvordering
De kosten voor de betekening van het dwangbevel zijn:
- Bij een belastingschuld tot € 90: € 43
- Bij een belastingschuld vanaf € 90: € 43 plus € 4 voor elke volle € 45 aan schuld (tot een maximum van € 12.677)
Om de hoogte van de beslagvrije voet te kunnen berekenen, sturen wij bij de aankondiging van de loonvordering een formulier beslagvrije voet mee. Door dit formulier volledig in te vullen en terug te sturen, voorkomt u dat de BSGR de beslagvrije voet te laag vaststelt en dus een te hoog bedrag laat inhouden.
Gewijzigde situatie
Als uw verhuizing aanleiding geeft tot vermindering van de aanslag, ontvangt u 6 weken nadat het bericht over uw verhuizing bij de BSGR binnen is een verminderingsbericht. Ook als u alleenwonend wordt, worden bepaalde belastingen verminderd.
Als uw verhuizing aanleiding geeft tot vermindering van de aanslag, ontvangt u 6 weken nadat het bericht over uw verhuizing bij de BSGR binnen is een verminderingsbericht. Ook als u alleenwonend wordt, worden bepaalde belastingen verminderd.
- Uw naam
- Uw burgerservicenummer (BSN)
- Het oude en nieuwe rekeningnummer
- Uw handtekening
Terugbetalingen worden gedaan aan de persoon op wiens naam de aanslag staat, ook al is er betaald van de rekening van de ex-partner of een en/of-rekening.
Belastingen voor eigenaren, zoals onroerende zaakbelasting eigenaren en watersysteemheffing eigenaren, worden bij de verkoop van een woning niet verminderd. Vaak zorgt de notaris ervoor dat deze belastingen worden verrekend met de nieuwe eigenaren. Dit kunt u nakijken in de akte van transport.
- In het geval dat u als alleenwonende achterblijft en de aanslag op naam staat van uw overleden partner, zal de aanslag in de toekomst op uw naam worden opgelegd. Wanneer uw huishouden verandert van een meerpersoonshuishouden naar een eenpersoonshuishouden dan wordt in veel gevallen de hoogte van uw aanslag ook aangepast.
- Als de aanslag op uw naam stond en u bent door het overlijden van uw partner alleenwonend geworden, wordt de aanslag in veel gevallen verminderd. De vermindering geldt voor belastingen waarbij de grootte van het huishouden bepalend is voor de hoogte van de aanslag. Voorbeelden zijn de zuiveringsheffing en, in veel gevallen, de afvalstoffenheffing en rioolheffing. U ontvangt binnen 6 weken na het overlijden bericht.
WOZ
Voor de waardebepaling van een woning wordt een vergelijking gemaakt met objecten die omstreeks de waardepeildatum zijn verkocht. De Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland verzamelt zo veel mogelijk marktgegevens. Dit zijn bijvoorbeeld verkoopcijfers, huur- en vraagprijzen en informatie over de staat van de woning, gedeeltelijke verhuur of bijzondere omstandigheden bij de verkoop. Waardebepalende factoren zijn het type woning, de grootte, het bouwjaar en de ligging van de woning. De BSGR stelt op basis van de marktgegevens een taxatiemodel op. Het taxatiemodel bepaalt, door middel van vergelijking, geautomatiseerd een waarde voor alle woningen. Op deze manier wordt uit alle gerealiseerde verkoopcijfers een waarde voor de niet-verkochte woningen afgeleid. Dit wordt ook wel ‘modelmatige waardebepaling’ genoemd.
Niet-woningen worden gewaardeerd met behulp van de huurwaardekapitalisatiemethode en de gecorrigeerde vervangingswaarde.
De BSGR stelt de WOZ-waarde vast naar het prijspeil op 1 januari van het voorgaande jaar. Dit is de waardepeildatum. De WOZ-waarde voor belastingjaar 2020 heeft dus 1 januari 2019 als waardepeildatum.
Wanneer er tussen de waardepeildatum en 1 januari van het belastingjaar waarvoor de WOZ-waarde geldt een verandering aan het object heeft plaatsgevonden, wordt de woning getaxeerd naar de staat waarin het object zich bevindt op 1 januari. Eventuele veranderingen en verbeteringen die na de waardepeildatum zijn aangebracht worden dus bij de taxatie betrokken.
Alleen als u een WOZ-beschikking van de Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland heeft ontvangen, kunt u een taxatieverslag van uw onroerende zaak van ons krijgen. U kunt het taxatieverslag downloaden in MijnBSGR. Ga naar ‘Mijn documenten’ en klik in de regel bij het taxatieverslag op ‘downloaden’.
De WOZ-waarden van woningen kunnen worden ingezien via www.wozwaardeloket.nl.
Ondanks de zorgvuldige analyse van marktgegevens, registratie van objectkenmerken en controle van de berekende waarde, kan het zijn dat u het niet eens bent met de WOZ-waarde. In dat geval kunt u bezwaar maken tegen de WOZ-waarde.
Ja, u kunt bezwaar maken, maar dat heeft alleen zin als de aanvangshuur van het huurcontract onder de € 737,14 (liberalisatiegrens per 1 januari 2020, dit bedrag is ook de grens voor huurtoeslag in 2019) ligt. De aanvangshuur van het huurcontract bepaalt namelijk of de huurovereenkomst geliberaliseerd is, dus niet de huidige huur die u betaalt.
Ligt de huur onder deze liberalisatiegrens dan kunt u bij aanvang van de huurovereenkomst door de Huurcommissie laten toetsen wat de maximale huur mag zijn. Hiervoor gelden wel twee voorwaarden:
- Het huurcontract mag niet langer dan 6 maanden geleden zijn ingegaan én
- U mag niet al langer dan 6 maanden in de betreffende woning wonen
Als er door de Huurcommissie een maximale huur wordt vastgesteld die onder de liberalisatiegrens ligt dan is de huur niet meer geliberaliseerd. Pas daarna zou een eventuele lagere WOZ-waarde gevolgen kunnen hebben voor de door u te betalen huur. Op www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning vindt u meer informatie over een geliberaliseerde huurwoning.
Ja, u kunt bezwaar maken, maar dat heeft alleen zin als de aanvangshuur van het huurcontract onder de € 737,14 (liberalisatiegrens per 1 januari 2020, dit bedrag is ook de grens voor huurtoeslag in 2019) ligt. De aanvangshuur van het huurcontract bepaalt namelijk of de huurovereenkomst geliberaliseerd is, dus niet de huidige huur die u betaalt.
Ligt de huur onder deze liberalisatiegrens dan kunt u bij aanvang van de huurovereenkomst door de Huurcommissie laten toetsen wat de maximale huur mag zijn. Hiervoor gelden wel twee voorwaarden:
- Het huurcontract mag niet langer dan 6 maanden geleden zijn ingegaan én
- U mag niet al langer dan 6 maanden in de betreffende woning wonen
Als er door de Huurcommissie een maximale huur wordt vastgesteld die onder de liberalisatiegrens ligt dan is de huur niet meer geliberaliseerd. Pas daarna zou een eventuele lagere WOZ-waarde gevolgen kunnen hebben voor de door u te betalen huur. Op www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning vindt u meer informatie over een geliberaliseerde huurwoning.
WOZ staat voor Wet waardering onroerende zaken. Deze wet bepaalt dat alle onroerende zaken in Nederland jaarlijks worden gewaardeerd door de gemeenten. Voorbeelden van onroerende zaken zijn woningen en bedrijfspanden. De waardering resulteert in een WOZ-waarde, die als basis dient voor verschillende belastingen, zoals onroerende zaakbelasting en watersysteemheffing gebouwd.
De gemeenten Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Katwijk, Leiden, Leiderdorp, Oegstgeest, Voorschoten, Waddinxveen, Wassenaar en Zoeterwoude hebben deze taak uitbesteed aan de Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland.
Een taxatieverslag is een toelichting op de WOZ-waarde en bevat onder meer een beschrijving van het object, de kadastrale gegevens en de onderdelen van de woning (zoals een dakkapel of een berging). Het is dus anders dan het uitgebreidere taxatierapport dat u wellicht van een makelaar of taxateur kent. Het taxatieverslag heeft als doel inzicht te geven in de opbouw van de taxatie en voldoet aan de eisen die de Waarderingskamer stelt aan taxatieverslagen in het kader van de Wet WOZ.
Alleen als u een WOZ-beschikking van de Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland heeft ontvangen, kunt u een taxatieverslag van uw onroerende zaak van ons krijgen. U kunt het taxatieverslag downloaden in MijnBSGR. Ga naar ‘Mijn documenten’ en klik in de regel bij het taxatieverslag op ‘downloaden’.
Nadat u een officiële WOZ-beschikking heeft ontvangen, kunt u bezwaar maken. U kunt dit het snelste online doen via MijnBSGR. Om in te kunnen loggen, heeft u uw DigiD nodig. Als u nog geen DigiD hebt, kunt u dit eenvoudig aanvragen op www.digid.nl/aanvragen. Het bewaarschrift moet binnen zes weken na de WOZ-beschikking zijn ingediend.
Kijk voor meer informatie over het maken van een bezwaar bij ‘Bezwaar maken‘.
- De WOZ-waarde is een van de factoren die invloed heeft op de hoogte van de huur. Voor meer informatie over het puntensysteem in het Woningwaarderingsstelsel kunt u de website van de Rijksoverheid raadplegen: www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning.
- Op de website van de Huurcommissie (www.huurcommissie.nl) kunt u het aantal punten berekenen en tevens kunt u berekenen wat de maximaal redelijke huur is voor uw woning. Zo ziet u wat een verlaging van de WOZ-waarde voor gevolgen heeft voor de maximale huur.
Nee, u kunt alleen bezwaar maken als u een zelfstandige woning heeft en dus een eigen keuken, wasgelegenheid en toilet heeft.
Vanaf 1 oktober 2015 geldt een nieuw puntensysteem bij de berekening van de maximale huurprijs van woningen. De belangrijkste wijziging is dat de WOZ-waarde meetelt in de berekening van het aantal punten. Het gevolg hiervan is dat huurders een direct belang hebben bij de WOZ-waarde en WOZ-beschikking. De WOZ-waarde wordt daarom vanaf 2016 vermeld op de aanslagen van de BSGR voor huurders in onze deelnemende gemeenten.
Is uw bezwaarschrift in behandeling bij uw gemeente? Dan bent u nog steeds verplicht om uw aanslag waterschapsbelasting te betalen. Is uw bezwaar gegrond verklaard? Dan vermindert de Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland uw aanslag watersysteemheffing gebouwd. U krijgt vanzelf een verminderingsbericht.
De Belastingdienst adviseert het volgende:
- Voorgaande WOZ-waarde is wel bekend:
- U moet de WOZ-waarde van vorig jaar hanteren en wanneer de nieuwe waarde bekend wordt, moet u deze schriftelijk doorgeven aan het belastingkantoor in uw regio.
- Wanneer er geen voorgaande WOZ-waarde bekend is (bijvoorbeeld bij nieuwbouw):
- U mag de waarde zelf voorlopig schatten, bijvoorbeeld aan de hand van wat vergelijkbare objecten kosten. Wanneer de nieuwe waarde bekend wordt, moet u deze schriftelijk doorgeven aan het belastingkantoor in uw regio.
Kijk voor uitgebreide informatie over het eigenwoningforfait en de WOZ-waarde op de website van de Belastingdienst.